lørdag 6. juni 2009

Pushwagner

Den siste tida har jeg som mange andre oppdaget, og blitt virkelig fenga og inspirert av pop art-kunstneren PUSHWAGNER etter å ha sett gatekunsten hans her og der på internett.

Hariton Pushwagner er norsk. Jeg trodde det ikke sjøl da jeg hørte det, og så kunsten. Det er så kult! At denne fyren faktisk er en 69 år gammel mann fra Oslo, og heter Terje Brofos er for meg smått utrolig.

Pushwagner har fått kjenne på skyggesidene i samfunnet, vært uteligger og tegnet lenge i kinokøer for å få endene til å møtes. I utenlandske medier blir han dog nevnt i sammenheng med folk som Salvador Dali eller Andy Warhol. Nå er han altså den underlige mannen "endelig" blitt et popkulturelt fenomen. Med en diger streetart på Oslo S og utstillinger på flere anerkjente gallerier får han nå oppmerksomheten han fortjener. Fjorårets utgivelse av et av hovedverkene, den svært så fyldige tegneserieromanen Soft City, ble påbegynt så langt tilbake som i 1969, sammen med Push's venn og forbilde, Axel Jensen. En venn av meg har boka i sin besittelse. Den skal jeg lese!


Sjekk ut

Smått eksentrisk, genial, sprø eller bare en rå fyr.Vurder sjøl.
For meg er han alt sammen.

Om meg

Bildet mitt
Bodø, Nordland, Norway
Skribling og scrobbling.

Følgere